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A classical composition undermined

20.03.12

  05:04:00 pm, by   , 731 words  
Categories: Art, Collage

A classical composition undermined

This collage is of March 11 and it occupies a somewhat peculiar place in the flood of images, since this is a classic arrangement: two characters and a dog in a landscape, while generally, I prefer the close-up.
But in fact, everything is wrong with this composition and everything works perfectly, however.

For the "mistakes": The woman in the foreground is "dominated" by means of the plan, supporting the idea of the real domination between rich and poor, beautiful and ugly etc. In addition, the bodies are extended in a haphazard way but logical in terms of anatomy, like e.g. stones in the palms of the upper right corner. Some plans are arbitrarily cut. The image is mixing paint (or rather its representation) and advertising photography and reportage: there is confusion of genres.

Regarding the successful: the image functions as such despite the breaks, it's this little miracle that I like in the collage. The shapes fit together like a jigsaw puzzle and the final image finally appears.

It remains to speak a bit of content: addition to the domination of the poor by the rich, I see also an environmental component (yes yes), between blue heaven and dump waste below, as I could see in Bintan, Indonesia where the beaches are polluted to the extreme; an allusion to the misery of the world compared to the beautiful images of fashion magazines that I use for their abundance of human figures; and, with a touch of irony, the use of this figure painted by a famous Swiss painter on behalf of whom my art teacher said, "Go see his exhibition, to see how you should not paint!" It’s taken from a book on this painter which a friend and painter wanted to get rid of which one can see the arabesques in the background of some of my black collages.
It’s a curious image, almost surreal if it did not speak of the world in which I live. And probably of me as well, as I see myself rather below than above in the image, much like Jeremiah contemplating the ruins of Jerusalem. In sum, this composition seems a little sad and ironic, without going into self-compassion (Selbstbemitleidung).


for a bigger picture, click here.

Ce collage date du 11 mars et il occupe une place un peu singulière dans le flot des images, puisqu’il s’agit d’un arrangement classique : deux personnages et un chien dans un paysage, alors que généralement, je privilégie le gros plan.
Mais en fait, tout cloche dans cette composition et tout marche à merveille cependant.
Pour les « fautes » : La femme du premier plan est « dominée » par celle du moyen plan, renforçant l’idée de la domination réelle entre riche et pauvre, beau et laid etc. En plus, les corps se prolongent de manière hasardeuse mais logique du point de vue de l’anatomie, tout comme par ex. les pierres dans les feuilles de palmier du coin supérieur droit. Certains plans sont coupés de manière arbitraire. L’image mélange peinture (ou plutôt sa reproduction) et photo publicitaire et de reportage : il y a confusion de genres.
Pour ce qui est réussi : l’image fonctionne comme telle malgré les ruptures, c’est ce petit miracle qui me plaît tant dans le collage. Les formes s’assemblent comme dans un puzzle et l’image finale apparaît enfin.
Il me reste à parler un peu du contenu : outre la domination, j’y vois également un volet environnemental (mais oui), entre le ciel carte postale et le dépotoir en-dessous, tel que j’ai pu le voir à Bintan, Indonésie où les plages sont polluées à l’extrême ; une allusion à la misère du monde comparée aux belles images des magazines de mode que j’utilise pour leur abondance de figures humaines ; et, avec une pointe d’ironie, l’utilisation de cette figure peinte par un peintre suisse notoire dont mon professeur de dessin disait : « Allez voir son exposition, pour voir comment il ne faut pas peindre ! », prise dans un livre dont une amie peintre voulait se débarrasser et dont on peut voir les arabesques molles en fond de certains de mes collages noirs.
Image curieuse, presque surréaliste si elle ne parlait pas du monde dans lequel je vis. Et de moi sans doute qui me vois plutôt en bas qu’en haut de cette image, un peu comme Jérémie contemplant les ruines de Jérusalem. Somme toute, elle me paraît mélancolique – ironique, sans aller dans la compassion de soi (Selbstbemitleidung).

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