« The parrot and the cat | A DREAM » |
The following quotation was read to me by my wife.
Paul Ricoeur: First I am struck by the sense of obligation to work for great artists. They treat themselves harshly, without mercy. Why? What compels them, if not, I would say, "the thing to do." It seems a vicious circle: the thing to do requires to be done. There is a profound demand, of moral character even. I am very sensitive to the life of a Beethoven or a Wagner, retreating into the Bavarian castles. The one and the other working as brutes.
Question: I still do not understand. What debt are they trying to fulfill?
Paul Ricoeur: I do not know, exactly. Because they create it by paying it, this debt. It Is to be bound by what we are doing.
(Construire 1995)
This is a very insightful idea, in my opinion. It seems to me to correspond with my artwork that I feel like an obsession. A debt that is created by oneself, puts the artist in a continuing duty, which ensures that the work will be done. I have already expressed the idea that my website was like a voracious monster that had to be fed constantly and could not be abandoned, unless to sentence him to die. And what about blogs and social networks but to say that's about the same. I see this "debt" as the motor of creation, the injunction to create, which is very beneficial for me because I could spend my pension going for a walk or drinking in the sidewalk cafes, constantly travelling or running from one exhibition to another and so on. No, if I do not at least one collage a day, I feel compelled to make up that "lost." time.
La citation qui suit m’a été lue par ma femme.
Paul Ricœur : D’abord je suis frappé par le sentiment d’obligation de travail des grands artistes. Ils se traitent durement, impitoyablement. Pourquoi ? Qu’est-ce qui les oblige, sinon, je dirais, « la chose à faire ». Ça paraît un cercle vicieux : la chose à faire exige d’être faite. Il y a là une exigence profonde, de caractère moral même. Moi, je suis très sensible à la vie d’un Beethoven, ou d’un Wagner, s’enfermant dans ces châteaux bavarois. L’un et l’autre travaillant comme des brutes.
Question : Je ne comprends toujours pas. De quelle dette cherchent-ils à s’acquitter ?
Paul Ricœur : Je ne sais pas, précisément. Parce que c’est en s’acquittant qu’on la crée, cette dette. C’est être obligé par ce qu’on est en train de faire.
(Construire, 1995)
Il s’agit là d’une idée très perspicace, à mon avis. Cela semble en tout cas me correspondre en ce qui concerne le travail artistique que je ressens comme une obsession. Une dette qu’on se crée soi-même, met l’artiste dans une obligation constante, qui assure que l’œuvre se fasse. J’ai déjà exprimé l’idée que mon site internet était comme un monstre vorace qu’il fallait nourrir sans cesse et qu’on ne pouvait abandonner sous peine de le condamner à mourir. Et quoi dire des blogs et réseaux sociaux sinon que c’est à peu près pareil. Je perçois cette « dette » comme le moteur de la création, l’injonction à créer, qui est très bénéfique dans mon cas, car j’aurais pu passer ma retraite à aller me promener ou à boire des coups aux terrasses des cafés, voyager sans cesse, courir d’une exposition à l’autre etc. Mais non, si je ne fais pas au moins un collage par jour, je me sens obligé de rattraper ce temps « perdu ».
Form is loading...
You must be logged in to see the comments. Log in now!