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This collage is an « upgrade » of a collage made in 1999 and which I found when I was making some order .
I found it quite interesting in the bottom area, but not so much above. I decided to transform it by changing the face, giving it a bigger nose. From then on, the work went on quite quickly and I am quite happy with the result (for the moment). In fact, this discarded collage from 1999 shows me 1) that I wasn’t successful with every collage at that time and that I struggled sometimes with coherence and 2) that I am able to “repair” my works and to deal with the space in a different way.
The latter comes from my bedtime looks at Flemish 14th century Primitives, where the figures are put in a very shallow space which dramatizes the picture. This is now. But when I was young, I was quite impressed by the Northern German masters and their way of showing the sufferings of the saints.
There is of course no direct link to their paintings, but the question how to figure space has always thrilled me, a picture without deepness at all doesn’t respond to my search. Maybe the deformation of the faces does echo some gothic paintings indeed.
Ce collage est un “upgrade” d’un ancien collage de 1999 que j’ai trouvé en faisant de l’ordre. Je l’ai trouvé assez intéressant quant au tiers inférieur, mais moins au-dessus. J’ai décidé de le reprendre en commençant par le nez. Une fois le gros pif collé, le travail a continué de manière assez fluide (sans doute parce que l’intervention avait un côté iconoclaste et irrémédiable) et le résultat me plaît bien (jusqu’ici). En fait ce collage me montre 1) que je pouvais me planter dans mes collages d’alors car je n’arrivais pas à la cohérence et 2) que je suis maintenant capable d’y remédier et d’aborder l’espace pictural différemment.
Cette approche de l’espace est sans doute le fruit de mes contemplations avant de m’endormir de reproductions de peintures de maîtres flamands primitifs où les personnages sont quelquefois mis dans un espace relativement peu profond, ce qui dramatise l’image. Et sans doute également le souvenir des maîtres allemands du Nord dont les scènes de la vie des saints m’ont impressionné dans ma jeunesse.
Ce n’est pas une filiation directe, mais la question de la représentation spatiale m’a toujours intéressé, les images toutes plates ne me branchent guère, je dois l’avouer. Peut-être que les déformations des figures fait écho à ces œuvres gothiques.
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