« Why I created a new photo blog | An Italian wedding catalogue » |
I’m currently experiencing an acute photo phase. When I go out, I always walk with a camera ready to shoot. I would like to discuss two of my photos here.
1) An " abstract painting" . When I see this picture, I wonder how I could do better. It seems to me that chances has so much done things right that I could remove the board and expose it as such. This gives me an insight into gestural abstract painting in the sense that I see it as a result of controlled accidents. And, opening one’s eyes, like Brassaï in his days, one may encounter "pictorial" motives that are as good as a real abstract painting.
2) To see if this also applies to figurative painting, here is a photo taken at a funeral. Triggering, I strongly thought about the Entombment by Titian, although nothing in the picture literally evokes it. Of course, painting has more opportunities here on to create a background, choose colors, etc. Because this photo is a snapshot. But the art of figurative painting from nature is (almost) lost: it is now largely reserved for photography.
Andcollage in all this? Well, it uses the images, regardless of their origin and recomposes them. It is - at least in my case - an art of manipulation, it's mix and remix, like a DJ does. It's fascinating, but it's also good to look up from one’s desk and go look out.
Je connais actuellement une phase photographique aigüe. Je me promène toujours avec un appareil prêt à déclencher. Je voudrais discuter deux photos ici.
1) Une « peinture » abstraite. Quand je vois cette photo, je me demande comment je pourrais faire mieux. Il me semble que le hasard y a tellement bien fait les choses, que j’aurais pu démonter le panneau et l’exposer tel quel. Cela me donne un éclairage sur la peinture abstraite gestuelle en ce sens que je la vois comme fruit d’un hasard contrôlé. Et, en ouvrant les yeux, comme Brassaï, on peut tomber sur des motifs « picturaux » aussi satisfaisants qu’une peinture véritable.
2) Pour voir si cela s’applique aussi à la figuration, voici une photo prise lors d’un enterrement. En déclenchant, j’ai fortement pensé à la Mise au Tombeau du Titien, même si rien dans la photo n’évoque littéralement ce motif. Naturellement, la peinture a ici davantage de possibilités quant au fond, aux couleurs, etc., car il s’agit d’un instantané. Mais cet art-là est perdu : il est dorénavant réservé à la photographie.
Et le collage dans tout cela ? Eh bien, il utilise les images, quelle que soit leur origine et les recompose. C’est – en tout cas en ce qui me concerne - un art de manipulation, c’est du mix et remix, à la manière d’un Dj. C’est fascinant, mais il est bon aussi de lever le nez de son bureau et d’aller regarder dehors.
Form is loading...
You must be logged in to see the comments. Log in now!