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What I see

02.07.13

  11:04:00 am, by   , 427 words  
Categories: Art, Collage

What I see

This collage is personal. I connect it to my grandmother and my mother, both exposed to the vengeance of the crowd. My grandmother was lynched in Riga, Latvia, where she had been deported by the Nazis. She was over 70 years, my current age. When I heard how she died, I collapsed. I can’t imagine any compassion in this mob, unlike my collage that is more nuanced than the reality of what happened in Riga. My mother was protected by my father; she did not suffer physical attacks. But it has been the hostile climate of the time. That is the background of this image. What still puzzles me is the look of this figure. It bothers me and asks me. Who am I, what is my inheritance of this dark story? Should I respond? How? Am I among the attackers? This look nails me in the stillness of the moment. It is the fixed point of this picture and yet I feel that the eyes move, they force me to make the point. I understand at least one thing that this collage touches me deeply and stirs the depths of myself.
(The title of the collage, refers, of course, to all victims of violence.)


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Ce collage est personnel. Je le relie à ma grand-mère et à ma mère, toutes deux exposées à la vindicte de la foule. Ma grand-mère a été lynchée à Riga, Lettonie où elle avait été déportée par les Nazis. Elle avait plus de 70 ans, mon âge actuel. Quand j’ai appris la façon dont elle est morte, j’ai été effondré. Je n’imagine aucune compassion dans cette foule déchaînée, contrairement à mon collage qui est plus nuancé que la réalité de ce qui s’est passé à Riga. Ma mère a été protégée par mon père, elle n’a pas subi d’attaques physiques. Mais elle a subi le climat hostile de cette époque. Voilà pour le fond de cette image. Ce qui m’intrigue encore, c’est le regard de cette figure. Il me trouble et m’interroge. Qui suis-je, quel est ma part d’héritage de cette sombre histoire ? Dois-je y répondre ? Comment ? Suis-je parmi les assaillants ? Ce regard me cloue dans l’immobilité de cet instant. Il est le point fixe de cette image et pourtant j’ai l’impression que les yeux bougent, qu’ils me forcent à faire le point. Je comprends au moins une chose, c’est que ce collage me touche profondément et remue au fond de moi-même.
(Quant au titre du collage, il fait allusion, bien sûr, à toutes les victimes de violences.)

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Blog on art, centered on collage. It is meant as a sort of logbook of my creative work.

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